Positieve ervaringen na 9 maanden Covid-19

Een gewaagde titel. Dat klopt. Als je het virus zelf ervaren hebt of jouw bedrijf economisch geraakt is dan zal je vooral negativiteit ervaren hebben. Toch wil ik in deze donkere maanden van het jaar eens wat licht laten schijnen op enkele positieve leermomenten en persoonlijke ervaringen met je delen.

“Meer echte aandacht voor elkaar”

Weet je wat ik het allermooiste vind? Bijna elke avond eet ik gewoon thuis met m’n gezin. Privé heeft dat ons enorm veel gebracht. Normaal gesproken zag ik mijn kinderen veel minder, door dagelijkse lange files. Niet echt m’n hobby om daarin te staan. “Het leven is veel mooier, alleen is de sjeu eraf”, zei ik laatst. Een biertje drinken met veel vrienden is er nog niet bij. Tegelijkertijd zie je niet alleen in gezinnen de aandacht voor elkaar toenemen, maar ook in onze maatschappij. Er zijn veel initiatieven ontstaan om elkaar in deze onzekere tijd toch te ondersteunen. Juist als je elkaar minder ziet wordt het verlangen naar elkaar groter. Grappig hoe die veerkracht eigenlijk werkt bij mensen.

“We zijn harder en vooral slimmer gaan werken”

Dat is mijn persoonlijke ervaring. Er wordt online beter samengewerkt dan ooit tevoren. In slechts enkele maanden tijd is er iets gelukt wat normaal gesproken nog jaren geduurd had. Wie weet heb je online ook veel meer interessante contacten opgedaan, omdat er eindelijk tijd was om je netwerk uit te breiden. Ook klanten zijn steeds meer gewend geraakt om offertes, projectvoorstellen of andere business aangelegenheden online te bespreken.

“Het geld rolt nog steeds, maar dan anders”

Minder Nederlanders gingen naar het buitenland op vakantie. Tuincentra en bouwmarkten hadden het daardoor nog nooit zo druk. “Lekker weg in eigen land” betekende een run op e-bikes. Soms hebben ze zelfs maanden levertijd. Ahold maakte laatst de winstcijfers bekend met zo’n 10% groei, voornamelijk door de toename van het wereldwijde online boodschappen doen. Het geld wordt nog steeds in de economie gepompt is mijn conclusie.

“De creativiteit explodeerde”

Stel dat we allemaal het corona antivirus krijgen toegediend, betekent dat dan ook dat er minder creativiteit wordt ingespoten? Interessant om het eens op deze manier, van een andere kant, te bekijken. Het leermoment is dat er altijd kansen zijn. Plotseling ontstonden er nieuwe internetbedrijven, gingen horeca ondernemers aan huis bezorgen en maakten modebedrijven hun merk zichtbaar op mondkapjes. De beste creativiteit ontstaat altijd als er plotseling chaos is. Explosies komen namelijk door onverwachte of hoge druk.

Hoe is het jou vergaan?

Natuurlijk ben ik nieuwsgierig hoe het jou de afgelopen periode vergaan is. Gelukkig kunnen we ervaringen met elkaar blijven delen, vanaf elke plek ter wereld. Tot slot zijn we qua samenwerking nog nooit zo goed voorbereid als zich een nieuwe pandemie zou voordoen. Dat is een mooie afsluiting. Continuïteit bieden in samenwerken, bleek nog nooit zo belangrijk geweest te zijn.

Een gezond en minder turbulent nieuwjaar toegewenst!

Luc Smeets

Deel dit bericht: