Plezierig samenwerken is dat uitdagend…

Of gesneden koek? Waarschijnlijk niet. Het gebruikelijke samenwerken op kantoor werd door Covid-19 compleet overhoop gegooid. Het bestaansrecht van elk bedrijf is echter dat samenwerken goed geregeld moet zijn. Toch is dit lang niet altijd vanzelfsprekend. Dit zijn enkele uitdagingen die ons in de praktijk zijn opgevallen:

“Doe het zelven, zonder ondersteuning”

Veel bedrijven zijn versneld begonnen met het installeren van Microsoft Teams, SharePoint en nog veel andere Cloud gerelateerde applicaties. Er zijn echter ook medewerkers van bedrijven die vanaf andere laptops of Pc’s willen inloggen en hun gebruikelijke werkomgeving niet herkennen. Dat kan zelfs gevaarlijk zijn. We geven veel extra ondersteuning om klanten hierbij te begeleiden, onder andere over veilig digitaal thuiswerken. Daarbij gaat het niet alleen om hardware of software, maar ook om advies rondom een snelle en betrouwbare verbindingen.

“Samenwerken zonder goede afspraken”

De nieuwe dimensie van het samenwerken is dat je niet, of veel minder vaak, bij elkaar zit. Wil je het samenwerken op stoom houden dan zullen er nieuwe werkafspraken gemaakt moeten worden. Wie is wanneer bereikbaar en hoe zit het met wederzijdse verwachtingen? Bestaande werkstructuren zullen in de meeste gevallen losgelaten zijn. Onze tip is om serieus met elkaar over afspraken na te denken, mocht dit niet al gebeurd zijn. Iedereen moet weten waar hij/zij aan toe is. Dus niet alleen aandacht voor de implementatie techniek, maar vooral ook voor het welzijn van medewerkers.

“Wisselende prioriteit aan samenwerken”

Wat nog meer is opgevallen? Bijvoorbeeld dat er organisaties zijn waar voorzichtige gesprekken met IT afdelingen gevoerd worden om online samenwerkingsprojecten op te starten, terwijl de prioriteit ontbreekt. Het kan daardoor voorkomen dat de gebruiker zich al meldt bij de servicedesk met de opmerking dat betere tooling op korte termijn noodzakelijk is. Prioriteiten stellen wordt uitdagender als iedereen aan het veranderen is, dus ook de IT afdeling.

Extra hulp nodig?

Verandering in samenwerking faciliteren, daarin zit onze uitdaging. Het hoeft niet zo spannend te zijn als in eerste instantie misschien gedacht wordt. Het gaat om rust brengen. Met kleine stappen kunnen we al veel bereiken. Het is bijvoorbeeld de ondernemer die een cybersecurity rapport heeft ontvangen en wil dat het goed geregeld is. Het kan ook de ondernemer zijn die ooit zelf de IT in beheer had en erachter komt dat een grotere versnelling mogelijk is door zich vooral te concentreren op de eigen kernactiviteiten.

Alles rondom ICT moet gewoon duidelijk, zorgeloos en helder zijn. Dat is plezierig samenwerken!

Deel dit bericht: